poniedziałek, 12 maja 2008

9 rad, co zrobić by podnieść używalność budowanej aplikacji (Great User Experience – tips and tricks)

W piątek 10 maja, w tracie Heroes {Community} Launch w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej przeprowadziłem sesję generalną "Świat zmienił się … Dylematy projektowania oprogramowania w 2008 roku". Duże zainteresowanie. Ponad 350 osób na sali. Osoby słuchające na stojąco. Wspaniała atmosfera. Myślę, że udało mi się przekonać obecnych, że świat zmienił i przyszła pora na budowanie oprogramowania jako federacji usług (SaaSSoftware as Services). Nie mniej emocji wywołała druga część sesji i 9 rad, co zrobić by podnieść używalność budowanej aplikacji.
Oto streszczenie tej części sesji:
1. Identyfikuj typy użytkowników (personas), sporządź ich charakterystyki i oczekiwania.
2. Buduj swoje rozwiązanie w oparciu o scenariusze, a nie funkcje.
3. Nie „zagaduj”, czego oczekuje Twój klient – pytaj, pytaj pokazując prototyp, rób to często.
Narzędzie (do prototypowania) ma znaczenie drugorzędne. Może to być nawet kartka papieru.
4. Szczególnie uważnie dobierz platformę dla rozwiązania. Nie może wynikać z tego, co wie Twój architekt. Rozważ wszystkie zależności …
5. Produktywność pracy Twojego klienta, spadnie w momencie rozpoczęcia wdrożenia. Zadbaj o to, by czas dochodzenia do wyższej produktywności był jak najkrótszy.
6. Czas reakcji systemu na żądanie użytkownika jest bardzo ważny, każdy dodatkowy klawisz, przycisk przemnożony przez ilość jego użyć to pieniądze.
7. Jakość, jakość, i jeszcze raz jakość! Jakość wspomagają testy wewnętrzne (alfa testy) i testy z udziałem użytkownika. Słuchaj, co użytkownik ma do powiedzenia w trackie beta testów.
8. Wydziel w zespole Twojego zespołu rolę, która zajmie się ergonomią rozwiązania. A może jest Ci potrzebny też grafik? I integrator pracy grafika i dewelopera?
9. Wdrożenie nie kończy pracy. Obserwuj użytkowników jak używają Twoje rozwiązanie. Dodaj do swojej aplikacji funkcję „send feedback” (czy „send a smile”). Reaguj!
Zainteresowanych zapraszam na dwie podobne (choć nie takie same) sesje
1. we Wrocławiu, 2 czerwca, również Heroes {Community} Launch
2. w Krakowie, 7 czerwca, CodeCamp

Brak komentarzy: